18 May, 2011

Kruche? Z owocami!


Dopóki jest maj, nie będę miała dość rabarbaru. Choć prawdziwie słodkie polskie truskawki będą pewnie w czerwcu, warto już się na nie skusić. By połączyć jedne z drugim. Zrobić słodkie ciasto z kwaskowatym "wkładem". Pół ciasta dostało się kotom, bo zapomniałam zabrać je ze stołu przed domem. Dobre i pół. Naprawdę dobre. Trzeba tylko pamiętać o kilku szczegółach by uniknąć zakalca. Do dzieła!


Kruche z rabarbarem i truskawkami

Składniki:
  • 500 g mąki pszennej
  • 3 żółtka
  • 110 g cukru + 2 płaskie łyżki
  • 150 g zimnego masła
  • mały kubeczek jogurtu (może być naturalny, ja użyłam waniliowego)
  • 2 łodygi rabarbaru (jeśli są grube, obrać)
  • 2 garści truskawek
  • 1/3 szklanki płatków migdałowych lub migdałów pokrojonych w słupki
Owoce umyć, osuszyć. rabarbar pokroić na paseczki, większe truskawki można przepołowić. Owoce wymieszać w misce, zasypać 2 łyżkami cukru by puściły część soku.

Mąkę wymieszać z cukrem i pokrojonym zimnym masłem, mieszać nożem, na końcu wyrobić szybko okruchy, wlać żółtka i jogurt, szybko zagnieść ciasto (może być lekko klejące). Przykryć folią i schować do lodówki na min. 30 minut.

Tortownicę wysmarować masłem. Piekarnik rozgrzać do 190 st. C. Schłodzone ciasto podzielić na dwie części (mniejsza powinna być ok 1/4 całości). Większą część rozwałkować na okrągło na podsypanej mąką stolnicy, wyłożyć dno i boki formy (do połowy wysokości). Ponakłuwać widelcem i podpiekać ok 25-30 minut. Owoce oddzielić od soku, wyłożyć na nieco ostygnięty spód. Resztę ciasta odrywać i przykryć kawałeczkami owoce. Wolne miejsca zasypać migdałami. Ponownie włożyć ciasto do piekarnika i dopiekać ok 30 minut (aż przyrumieni się wierzch). Po upieczeniu ostudzić. Smacznego!


13 comments:

Anonymous said...

przypomnialas mi smaki dziecinstwa:)
uwielbiam polaczenie truskawki i rabarbaru:)

cukrowa wróżka said...

ach, truskawki już wszędzie nieśmiało się pojawiają. <3

Zielenina said...

ja jednak poczekam, oszczędzimy sobie tej zagranicznej chemii ;-) Poza tym ja lubię to sezonowe oczekiwanie :) Ale mam dużą nadzieję, że uda mi się zapałać na takie połączenie, bo też bardzo lubię! :)

Mar said...

Zieleninko, u mnie akurat chemia krajowa;)

zauberi said...

pysznie wygląda!

just-great-food said...

Świetne ciasto... nie możemy się już doczekać pysznych, polskich truskawek!

Anonymous said...

Ach, doskonałe. Kwintesencja polskiego maja...

kornik said...

klasyka majowych wypieków

KUCHARNIA, Anna-Maria said...

Ale ciasto! Mar, ono jest piękne i chcę je zjeść natychmiast!
U mnie też rabarbar, ale jeszcze bez truskawek....
Pozdrowienia!

Kubełek Smakowy said...

Szkoda, że nie mam już rabarbaru w ogródku, chociaż młody już rośnie. Z chęcią bym skorzystała z tego przepisu, bo kruchego z owocami jeszcze nie jadłam.

Magda Baran said...

O, tak rabarbar i maj w jednym stali piekarniku ;) Pyszne połączenie, może skuszę się na kosmiczne truskawki ;)

Kinga ⚬ Yummy Lifestyle said...

uwielbiam takie ciasta! :)

Bea said...

O tak, truskawki i rabarbar to zdecydowanie jedno z moich ulubionych polaczen! Wspaniale smakuja razem w wiosennym ciescie :)